محمدحسین! روزنوشت های یک وبمستر

نصب ویندوز مثل یک نصاب ویندوز! (قبل از نصب)

نکات قبل از نصب ویندوز

نصب ویندوز برای اولین بار شاید سخت به نظر برسد اما به مرور ساده و ساده تر می‌شود. البته گاهی به یک کار نیم ساعته که چندین ساعت زمان می‌برد تبدیل می‌شود.

این اتفاق برای من چندین بار رخ داده است و هربار به یک دلیل متفاوت. موضوعات این متن کمک می‌کنند تا این مشکلات رخ ندهند مخصوصا اگر می‌خواهید برروی سیستم های اداری ویندوز نصب کنید.

چرا نوشته ام سیستم ها اداری؟ چون در ادارات این حساسیت با توجه به استفاده از نرم افزار های خاص و گاها پردردسر بیشتر است و باید آمادگی روبه‌‌رو شدن با قدیمی ترین سیستم ها را داشته باشید.

۱- انتخاب ویندوز مناسب (یا حتی لینوکس:))

قبل از نصب ویندوز حتما به نرم افزار هایی که استفاده می‌کنید دقت کنید.مخصوصا اگر کار اداری انجام میدهید و با نرم افزار های خاص سر و‌ کار دارید. شاید هر نسخه ای از سیستم عامل نتواند میزبان خوبی برای نرم افزار هایتان باشد.

۲- ۳۲ بیتی یا ۶۴ بیتی

خیلی مهم است که تفاوت این دو تا معماری پردازنده را بدانید و توصیه می‌کنم از این لینک این موضوع را به طور کامل مطالعه کنید.

به طور خلاصه ویندوز های ۳۲ بیتی از رم بیش از ۴GB پشتیبانی نمی‌کنند و اگر رم بیشتری دارید با نصب ویندوز ۳۲ بیتی مقداری از رم شما بلا استفاده باقی می‌ماند. همینطور نرم افزار های مخصوص ویندوز ۳۲ بیتی برروی ویندوز های ۶۴ بیتی هم نصب می‌شوند اما نرم افزار های مخصوص  ۶۴ بیتی برروی ویندوز های ۳۲ بیتی نصب نخواهند شد.

cpu های قدیمی از ویندوز ۶۴ بیتی پشتیبانی نمی‌کنند پس قبل از نصب ویندوز از این مسئله مطمئن بشید. در این لینک یک آموزش خوب برای فهمیدن این مسئله مشاهده کردم. اگر جایی x64 رو دیدید منظور ۶۴ بیتی و اگر x86  رو دیدید منظور ۳۲ بیتی است.

۳- تهیه چک لیست درایور ها!

قبل از نصب ویندوز اگر هنوز به ویندوز قبلی دسترسی دارید یک چک لیست از درایور هاتان بردارید. بعضی از سخت افزار ها درایور های کمیابی دارند، شاید هم حوصله گشتن ندارید و به نرم افزار هایی مثل DriverPack Solution دسترسی ندارید.

با نرم افزار هایی مثل drivermagician می‌توانید یک بک آپ از کلیه درایور هایتان بگیرید تا بعد از نصب خیالتان از این بابت راحت باشد. البته فراموش نکنید آپدیت درایور ها به نسخه های جدیدتر باعث عملکرد بهتر سخت افزارتان خواهد شد و بهتر است از پیدا کردن نسخه های جدید غافل نشوید.

۴- پارتیشن بندی صحیح هارد

یک پارتیشن بندی خوب می‌تواند سرعت سیستم عامل شما را بالا ببرد و یک پارتیشن بندی بد در نهایت می‌تواند به از دست رفتن اطلاعاتتان منجر شود. شاید کمی اغراق کردم اما قبل از نصب ویندوز حتما به این موضوع فکر کنید.

۵-  DVD یا Flash Memory

قبل از خرید DVD ویندوز ابتدا چک کنید اصلا DVD درایور به خوبی کار می‌کند؟ گاهی اصلا انتخابی وجود ندارد و حتما باید سراغ نصب از طریق فلش مموری برید! که البته پیشنهاد من هم همین است. نصب ویندوز از طریق فلش مموری سرعت بیشتری دارد و برداشتن خط و خش هم معنایی ندارد.

قبل از نصب ویندوز از طریق فلش مموری، چک کنید مادربورد شما قابلیت بوت شدن از طریق فلش مموری را داشته باشد.

 

دقت به این نکات قبل از نصب ویندوز، باعث می‌شود با سرعت بیشتر و خیالی آسوده ویندوز را نصب کنید، به مشکلات ناگهانی کمتری بر خورید و در نهایت سیستم شما عملکرد بهتری خواهد داشت.

 

در بخش نظرات لطفا تجربیات تلخ نصب ویندوز و راه کار های خود را برای من بنویسید تا من و همه بازدیدکنندگان از دانش شما در این موضوع بهره ببریم.